Що читали мешканці Нижньої Сілезії в епоху ПНР: найпопулярніші повоєнні тижневики

“Świat”, “Przyjaciółka”, “Express Wieczorny” — ці періодичні видання за часів ПНР без перебільшення читала все Польща, не були винятком і жителі Нижньої Сілезії.

У цій статті, на сайті wroclaw.one, ми розповімо про польські газети та журнали, які видавалися багатомільйонними тиражами в епоху соціалізму.

Журнал “Pan” — майже польський Playboy

Як не дивно, але загалом у пуританській Польщі другої половини XX ст. журнали з оголеними дівчатами не були чимось надзвичайним. Так, фотографії “ню” регулярно з’являлися в газетах “Razem” або “Солдат свободи”. Пан був типовим виданням для чоловіків. Окрім еротичних знімків, у журналі публікували поради щодо рукоділля, моди, автомобілебудування, новини електроніки.

Напрочуд, але в редакції “Пана” не боялися копіювати фотографії із західних газет, що завжди викликало живий інтерес читачів за “залізною завісою”. У журналі також було багато текстів, автори яких передбачали майбутнє промисловості, електроніки та автомобілебудування, у XXI ст.

Крім того, як і в кожному сучасному щомісячнику, там була реклама, орієнтована переважно на чоловіків. У 80-ті роки. “Пан” часто проводив конкурси на звання “найкрасивішого поляка” року.

“Разом і окремо”

Популярний журнал “Разом”  тижневик для молодших і старших школярів, який видавався в 1970-х і 1980-х роках. Його основною тематикою була наука, техніка, культура. На сторінках журналу публікувалося багато цікавої інформації з історії та географії.

Наприкінці 80-х “Razem i Osobno” передали Конфедерації незалежної Польщі, що закінчилося конфліктом у колективі та призвело до його ліквідації.

“Жіночий” журнал

“Pismo dla kobiet” один із перших журналів для жінок, що видавався після війни. Він стосувався моди та актуальних трендів, також тут був розділ для чоловіків, які цікавляться модними тенденціями. У виданні працювали іноземні кореспонденти, і часто виходили статті про культуру.

“Світ”

“Świat” — популярний загальнонаціональний ілюстрований тижневик, на 24 сторінки, що видався “RSW Prasa” у 1951-1969 роках. Післявоєнний “Świat” частково повторював свого довоєнного попередника, частково наслідував американський тижневик «Тайм». Він був присвячений суспільно-політичним, культурним, науковим та економічним питанням. Тут працювали такі відомі журналісти, як Маріан Брандіс, Казімєж Дзевановський, Веслав Гурницький, Кшиштоф Конколівський та інші.

Видання відрізнялося унікальним підходом до фотографії, тому з ним співпрацювали такі метри, як Анрі Картьє-Брессон. У “Світі” можна було також побачити малюнки Єжи Флісака, Яна Лєниці, Збігнєва Ленгрена та Шимона Кобилинського.

Важливим елементом кожного випуску були численні чорно-білі знімки.

Świat ліквідували на хвилі політичних чисток, на початку 80-х; а на його місці (у тому самому видавництві) незабаром з’явився тижневик “Перспективи”.

Перший таблоїд

Він видавався у Варшаві з 1946 по 1999 рік. Таблоїд мав суботній випуск — “Куліси”, який вважався додатком вихідного дня. Щоденна частина таблоїда — Ekspress Wieczorny, як правило, присвячувалася сенсаціям із життя зірок.

У газеті також публікувалися статті про поточні події, наприклад про війну у В’єтнамі, розвиток авіації, був поп-арт, мистецькі оповідання та розважальний додаток «Ліліпут Куліси». На останній сторінці таблоїда розміщувалися кросворди, листи читачів, друкувалися шлюбні оголошення чи проводились філателістичні конкурси.

З 1991 року газета належала Fundacja Prasowa “Солідарність”, пресцентру Центру згоди, що зробило Express Wieczorny об’єктом політичних суперечок. Пізніше власником Express стала швейцарська компанія Marquard Media, яка придбала газету у 1992 році та ліквідувала її у 1999 році.

“Друг”

Журнал “Przyjaciółka” з’явився відразу після Другої світової війни (до війни він називався “My Friend”). У 1948 році журнал належав видавництву “Czytelnik”, пізніше RSW Prasa-Książka-Ruch. У період існування Польської Народної Республіки тираж тижневика перевищував 3 мільйони екземплярів. Після падіння комуністичного режиму права на видання перейшли до приватної компанії «Рух», яка, своєю чергою, продала право власності видавництву Edipresse Polska. Нині тираж журналу сягає півмільйона екземплярів.

Зазначимо, що найпопулярнішою рубрикою “Przyjaciółka”, як і в минулі часи, залишається розділ: “Читачі пишуть – “Друг” відповідає”.

Газета для кіноманів

Кіножурнал Film, що видається з 1946 року, був цілком присвячений кінематографу. Його заснували Єжи Гіжицький, Збігнєв Пітера, Тадеуш Ковальський та Болеслав Міхалек. Довгий час журнал виходив раз на два тижні. З вересня 1993 року «Film» став виходити раз на місяць. На його сторінках публікувалася інформація про найважливіші кінофестивалі, плани, анкети акторів та анонси прем’єр у Польщі, та у світі.

Найбільшою популярністю журнал користувався у 80-ті роки. багато в чому завдяки телебаченню. Більша частина “Film” була присвячена фільмам і серіалам,  які транслювалися польськими телеканалами.

У січні 2007 р. видання придбала компанія PMPG. У травні 2013 р. PMPG ухвалила рішення про закриття журналу – червневий номер став останнім. Усього вийшло 2537 номерів, а також спеціальні випуски. В наш час Film існує як інтернет-видання, представлене в Facebook і Twitter.

“Ти і я”

”Ty i ja” — щомісячне видання Krajowe Wydawnictwo Czasopism RSW “Prasa”, виходило з травня 1960 по грудень 1973 року. Журнал вирізнявся чудовим графічним оформленням, що вигідно відрізняло його від аналогічних видань, які на той час продавалися в газетних кіосках.

Авторами графічної концепції “Ty i ja” були Роман Цеслевич, Богдан та Ельжбета Жоховські. Зі щомісячником співпрацювали відомі польські художники-графіки — Хендрік Томашевський, Вальдемар Свежі та Юліан Палка, а також фотографи — Тадеуш Рольке та Кшиштоф Гералтовські.

Контент “Ти і я” був присвячений нарисам про фотографію, рецензіям на фільми, кулінарії. Друкувались також художні твори польських авторів та переклади західної літератури. З 1974 року щомісячник “Ти і я”, на вимогу цензури, закрили, його замінив журнал “Magazyn Rodzinny”, що видавався до початку 90-х років.

Non Stop

Цей музичний журнал з’явився в 1972 році як додаток до Tygodnik Demokratyczny, друкованого органу Демократичної партії. Народна партія мала свою “Nową wieś”, в якій писали про сучасну музику та гурти, природно Демократична партія не хотіла бути гіршою.

Тираж погано оформленого, на дешевому папері, Non Stop був значним, понад 100 000 екземплярів, і треба сказати, мав великий попит.

На початку 1980-х років газету очолив Войцех Манн і профіль Нон Стоп суттєво змінився. З його сторінок зникла поп-музика, її змінив рок, який набирав популярності. Писали в “Нон Стоп” тоді серед інших Ян Хойнацький, Філіп Лободзінський та Роман Роговецький.

У 1988 році керівництво газетою взяв на себе Збігнєв Холдіс із Perfect. Через рік частина журналістів пішла і заснувала музичну газету — «Рок-н-рол». Що стосується ”Non Stop’, він’ проіснував ще рік. Останній номер газети вийшов у липні 1990 року.

More from author

Чому у Вроцлаві забули про Вільяма Штерна?

Імені Вільяма Штерна немає у Вроцлавській енциклопедії, немає його погруддя і в місцевому Залі слави. Марно шукати згадку про цю людину в польській Вікіпедії...

Професор Людвік Хіршфельд та його перша лекція у Вроцлавському університеті

Професор Людвік Хіршфельд – відомий польський вчений-бактеріолог, засновник вітчизняної школи імунології. Ключовим напрямом його наукових досліджень були експерименти з групами крові. Хіршфельд відкрив закони...

Профессор Людвик Хиршфельд и его первая лекция во Вроцлавском университете

Профессор Людвик Хиршфельд — известный польский ученый-бактериолог, основатель отечественной школы иммунологии.  Ключевым направлением его научных изысканий были эксперименты с группами крови. Хиршфельд открыл законы...
.,.,.,.